آسفالت امولسیونی نازک (میکرو سورفیسینگ)
افزایش روز افزون وسایل نقلیه و همچنین عوامل جوی، نظیر بارندگی و یخ زدگی باعث بوجود آمدن خرابیهایی نظیر شیار شدگی و کاهش مقاومت سایشی و اصطکاکی میشود. از جمله روشهایی که برای رفع مشکلات مذکور میتوان نام برد استفاده از مخلوط آسفالت نازک مایکروسرفیسینگ است. مایکروسرفیسینگ به دلیل داشتن قیر امولسیونی پلیمری و مصالح صد در صد شکسته، سبب افزایش مقاومت برشی و مقاومت سایشی مخلوط آسفالتی میشود.
نوعی از پوششهای آسفالت حفاظتی كه برای تعمیر راهها از سال ۱۹۸۰ در اكثر كشورهای جهان استفاده میشود، مخلوط آسفالت سرد با ضخامت كم است كه میتوان آن را نوع تكامل یافتهای از آسفالت اسلاری سیل دانست. آسفالت امولسیونی نازک مخلوطی متشكل از مصالح سنگی با دانه بندی توپر و قیر امولسیونی تعدیل شده پلیمری، فیلر معدنی و آب و سایر مواد افزودنی است كه به طرز صحیح نسبت بندی شده و با هم مخلوط شدهاند. این پوشش دارای قابلیتهای گستردهای در تعمیر خرابیهای روسازی از قبیل گودی جای چرخها،قیر زدگیها، سائیدگیها و تركها و درزها است و همچنین در بالا بردن عمر مفید روسازیها بسیار موثر است، این پوشش اولین بار در آمریكا در سال ۱۹۸۰ساخته و به كار گرفته شد، یكی از ویژگیهای بسیار جالب این پوشش، گیرش سریع آن حتی در نواحی مرطوب بوده، به این معنی كه در شرایط عادی (در دمای ۲۵درجه سانتی گراد و رطوبت ۵۰درصد)، یك ساعت بعد از گستردن مخلوط بر روی سطح مورد نظر میتوان ترافیك را از روی آن عبور داد. ضخامت یك لایه پخش شده آن به طور متوسط نیم اینچ ( ۱۲/۷ میلیمتر) است.
ویژگیهای میکرو سورفیسینگ
در میکرو فیسینگ نحوه گیرایی به روش شیمیایی کنترل میشود. میکرو فیسینگ برای پر کردن شیارها و ایجاد سطحی هموار به عنوان قشر رویه استفاده میشود. از این نوع رویکرد برای افزایش عمر روسازی در حالی که سطح روسازی دچار ترک خوردگی و اکسیداسیون متوسط تا شدید باشد، استفاده میشود. میکروسورفیسینگ سطحی با درجه اصطکاک مناسب به وجود آورده و مقدار آبی که وارد سطح و لایههای روسازی میشود را کاهش میدهد. میکروسورفیسینگ به علت استفاده از امولسیونهای زود شکن، سریعتر از اسلاری سیل، گیرایی و استحکام لازم را پیدا کرده، و میتوان بعد از حدود یک ساعت از اجرا، مسیر را بر روی ترافیک عبوری بازگشایی کرد.
عمر خدمت دهی آسفالت حفاظتی ریزدانه حدود ۷ سال یا حتی بیشتر است. عواملی که کارکرد آن را تحت تاثیر قرار میدهند، عبارتند از بارهای ترافیکی، شرایط محیطی، شرایط روسازی موجود، طرح اختلاط، کیفیت مصالح، و ساخت آناست. توجه به این نکته لازم است که نباید آسفالت حفاظتی ریزدانه را روی ترکهای با ترکهای متوسط تا شدید اجرا کرد و به علاوه، مصالحی که در آسفالت حفاظتی ریزدانه مورد استفاده قرار میگیرند، باید قابلیت سازگاری با یکدیگر را داشتته باشند. در اجرای این نوع رویکرد نیازی به تراکم و غلطک زنی نیست و تحت شرایط محیطی طبیعی میتوان پس از یک ساعت به ترافیک اجازه عبور داد. مقدار آب، فیلر معدنی و افزودنیها در محل به هنگام اجرا و در راستای کنترل زمان شکست، قیر امولسیون و زمان بازگشایی راه، برای عبور ترافیک تنظیم میشود.
مصالح سنگدانهای
مصالح سنگدانهای معدنی مورد استفاده در آسفالتهای امولسیونی نازک باید از نوع سنگ شكسته گرانیت یا سنگ آهک یا سربازه ذوب آهن و یا سایر سنگهای با كیفیت مطلوب باشد. برای اطمینان از شكسته شدن تمام سنگها باید تمام سنگهای مصرفی از بزرگترین سنگدانه خواسته شده در دانه بندی بزرگتر باشند.
مخلوط آسفالتی رویه نازک باید پیوستگی و یكنواختی را در تمام مدت حفظ نماید و بسته به نوع كاربرد میزان مصرف مشخصی در واحد سطح داشته باشد.