طرح روسازی آسفالت سرد
مصالح سنگی بكار گرفته شده در مرحله توليد آسفالت سرد امولسيونی، مرطوب و سرد هستند، اما پس از اجرا به تدريج از ميزان رطوبت كاسته شده و بر مقاومت مخلوط اضافه میشود. لذا مخلوط سرد تازه اجرا شده دارای عدد سازهای كمتری در آغاز دوره اجرا خواهد بود. دوره حصول كامل مقاومت ممكن است ۱ الی ۲ سال به طول بيانجامد.
ضریب هم ارزی آسفالت سرد
بر اساس نشریه شماره ۲۳۴، ضریب هم ارزی آسفالت سرد نسبت به آسفالت گرم بر حسب این که آسفالت سرد کارخانهای یا مخلوط در محل یا دانهبندی درشت یا ماسهای باشد متفاوت بوده و در محدوده ۲-۳/۱ تغییر میکند. این ضریب معیاری از سختی مخلوط آسفالتی سرد در مقایسه با نمونههای آسفالتی گرم با ضخامت ۱۰ سانتی متر به لایه آسفالت سرد کارخانهای، عدد ۱۰ در ۱/۳ ضرب شده و به عنوان ضخامت لایه معادل سرد تعیین میشود.
ضريب سازهای آسفالت سرد
ضریب سازهای لایه آسفالت سرد (α) یک شاخص تجربی است که به خصوصیات سازهای مصالح لایه آسفالت سرد و عوامل دیگری مانند ضخامت لایه و دیگر لایههای روسازی، خاک بستر، آب و هوا و غیره بستگی دارد. بنابراین ضریب ۲α به عوامل زیادی بستگی دارد. به طور کلی مقاومت سازهای آسفالت سرد کمتر ازآسفالت گرم است. مطالعات و بررسیهای انجام شده نشان داده است که ضریب لایه آسفالت سرد بین ۰/۲ تا ۰/۳۵ است.
ارتباط بين ضريب سازهای و خصوصيات سازهای
ضریب لایه آسفالت سرد α را میتوان با استفاده از روابط تجربی بر اساس مدول برجهندگی (M) که یکی از پارامترهای سازهای مهم مصالح است، تعیین نمود. مدول برجهندگی مخلوط آسفالت سرد، ثابت نیست و در طول زمان تغییر میکند. مدول برجهندگی طراحی که برای ضریب α استفاده میشود میتوان با روابط مندرج در نشریه شماره ۳۶۲ به دست آورد.
که در این رابطه ضریب عمل آوری با توجه به زمان ساخت و اینکه چه موقع لایه آسفالت سرد آب بندی شده است، میتواند دارای مقادیر ۱ تا ۴ باشد. چنانچه لایه آسفالت سرد در طی ماههای تابستان اجرا شده و اجازه داده شود که عمل آوری در کمتر از ۷ روز قبل از اجرای شانههای راهه یا آب بندی لایه آسفالت سرد (اجرای لایه آسفالت حفاظتی) انجام شود، از ضریب عمل آوری مساوی با ۲ استفاده شود.
برای انتخاب ضریب سازهای α برای مخلوط آسفالتی سرد میتوان از روش گام به کام زیر استفاده کرد.
گام اول: اندازهگیری مدول برجهندگی یا استحکام مارشال نمونههای آزمایشگاهی
انجام آزمایشهای آزمایشگاهی روی نمونههای مخلوط آسفالتی سرد در بر گیرنده درصد قیر باقیمانده پیشنهادی در درصد رطوبت پیشنهادی است. برای انجام آزمایش روی نمونههای آسفالتی سرد باید یکی از دو گروه آزمایش معرفی شده در زیر را انجام داد. انجام آزمایشهای گروه الف نسبت به گروه به توصیه میشود.
آزمایشهای گروه الف: اندازه گیری مدول برجهندگی
مدول برجهندگی هر نمونه حداقل باید دو بار اندازهگیری شود. در هنگام انجام آزمایش دوم باید نمونه را ۹۰ درجه چرخاند. دو نتیجه به دست آمده نباید بیش از ۱۰ درصد با هم اختلاف داشته باشد. در غیر این صورت نیاز به انجام آزمایش سوم روی نمونه است. که در این صورت نمونه باید ۱۸۰ درجه نسبت به موقعیت قرارگیری در آزمایش ابتدایی چرخانده شود. از میانگین مدول برجهندگی دو آزمایش باید برای مراحل بعد اسفاده کرد. بعضی از نمونهها خیلی شکننده هستند. برای جلوگیری از شکست آنها باید یک مرتبه مورد آزمایش قرار گیرند. بار اعمال شده باید به اندازه کافی کوچک بشاد تا تغییر شکلهای پلاستیکی بزرگ در نمونه رخ ندهد.
آزمایش گروه ب: اندازهگیری استحکام مارشال در دمای ۲/۲۲ درجه سانتیگراد
توضیحات بیشتر در این زمینه در نشریه شماره ۳۶۲ تهیه و تنظیم شده است.